لوریج یا leverage چیست؟

استفاده از لوریج چه مزایا و معایبی دارد؟

آیا می‌توان بدون استفاده از لوریج (اهرم) در فارکس معامله کرد؟
این یکی از سوالاتی است که هر معامله‌گر باید قبل از شروع معاملات خود به آن پاسخ دهد.
معاملات فارکس با بیش از پنج تریلیون دلار ارزش معاملات روزانه، یکی از جذاب‌ترین راه‌های کسب درآمد و حتی تامین معاش برای هر سرمایه‌گذار است.
همچنین در معاملات فارکس، معامله‌گران می‌توانند با استفاده از لوریج، چندین برابر سرمایه خود معامله کرده و سود‌های خود را افزایش دهند. البته این کار ریسک‌ها، مسئولیت‌ها، مزایا و البته معایبی نیز دارد. همچنین مردم می‌توانند بدون استفاده از اهرم در فارکس سرمایه‌گذاری کنند اما از نظر میزان پول نقد و مقدار تحمل ریسک با شرایط خاصی مواجه خواهند شد.
در این مقاله، قصد داریم در مورد لوریج معاملات صحبت کنیم. ابزاری که برای بعضی معامله‌گران مانند سمی تلخ و برای بعضی دیگر مانند نوش‌دارویی جادویی عمل می‌کند. پس با ما همراه باشید.

در ابتدا بیایید در مورد این که اهرم چیست صحبت کنیم.

لوریج (Leverage) چیست؟

لوریج یک ابزار و تکنیک سرمایه‌گذاری است که به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا چند برابر سرمایه‌ خود اقدام به معامله کند و سود و زیان احتمالی خود را افزایش دهد. به عبارت دیگر، اهرم با افزایش سرمایه شما، باعث می‌شود سود و زیان حاصل از معاملات شما افزایش پیدا کند.
بنابر تعریف ارائه‌شده در کتاب چارلز شواب، به نام راهنمای مارجین «Guide to Margin» لوریج استفاده از بدهی به عنوان مکمل سرمایه‌گذاری است. اهرم کردن به معنای استفاده از مارچین برای به دست آوردن بازده احتمالی بیشتر نسبت به زمانی است که تنها پول نقد خود را سرمایه‌گذاری می‌کنید.
همانطور که گفته شد، لوریج به عنوان یک شمشیر دولبه عمل می‌کند. معامله‌گران می‌توانند با استفاده از اهرم، سود خود را چند برابر کنند اما در عین حال، اهرم می‌تواند زیان آنها را نیز افزایش دهد. دلیل این امر آن است که اهرم به شما اجازه معامله با مقادیر بیشتری پول را می‌دهد. این امر منجر به آن می‌شود که شما در هنگام زیان کردن نیز پول بیشتری از دست بدهید.
معامله‌گران از لوریج (Leverage) به عنوان راهی برای افزایش درآمد احتمالی خود و اجازه برای دسترسی به معامله در بازارهایی استفاده می‌کنند که به دلیل محدودیت پول نقد، امکان معامله در آنها را ندارند. (برای مثال در بازار فارکس تقریبا با کمتر از ۱۰۰۰ دلار نمی‌توان معامله کرد، اما با لوریج ۱:۱۰۰ می‌شود با ۱۰ دلار نیز اقدام به معامله کرد.)

لوریج (Leverage) چگونه کار می‌کند؟

پس از آنکه فهمیدیم لوریج چیست، بیایید در مورد نحوه کارکرد آن در فارکس صحبت کنیم. فرض کنید شما در فارکس ۱۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اید. ارزش هر لات در بازار فارکس ۱۰۰ هزار واحد از ارز پایه است.
بنابراین اگر قصد داشته باشید یک لات از جفت ارز EURUSD را خریداری کنید، در صورت عدم استفاده از اهرم باید ۱۰۰ هزار یورو در حساب خود داشته باشید. از طرفی اگر از لوریج ۱:۱۰۰ استتفاده کنید، می‌توانید این معامله را انجام دهید. چرا؟ چون اهرم ۱:۱۰۰ پول شما را صد برابر می‌کند.
دلیل استفاده از اهرم در فارکس آن است که قیمت جفت ارزها به صورت پیپ محاسبه می‌شود و از آنجا که پیپ واحد کوچکی محسوب می‌شود چنانچه از اهرم استفاده نشود سود احتمالی قابل توجهی در معاملات کسب نمی‌شود. این یعنی آنکه تغییرات در جفت ارزها معمولا کسری از یک سنت است و عمدتا بطور سالانه جفت ارزها در مقابل همدیگر کمتر از ۵ درصد نوسان دارند.

نیک لیودیس می‌گوید:« به دلیل تغییرات اندک در بازار فارکس، باید با استفاده از میزان قابل توجهی پول به معامله پرداخت، اهرم این امکان را می‌دهد که هنگام معامله، حرکات قیمت سود بیشتری برای شما به همراه داشته باشد. هنگامی که با مبالغی مانند ۱۰۰ هزار دلار سروکار دارید، تغییرات اندک در قیمت می‌تواند سود یا زیان قابل توجهی به همراه داشته باشند.» نیک لیودیس

 

در همین راستا، ویکی پدیا در مورد اهرم و ریسک می‌گوید:« سطح بالای اهرم برای معامله‌گران فارکس، به دلیل نوسانات نسبتا پایین این بازار، ریسک نسبتا کمتری را تحمیل می‌کند. در مقایسه با سایر بازارها، معامله‌گران فارکس برای سود قابل توجه باید از اهرم بیشتری استفاده کنند.» ویکی پدیا

بیشتر بخوانید: چگونه احساسات خود را در معاملات مدیریت کنیم؟

رایج‌ترین سطوح لوریج (Leverage)

۱:۱– بدون اهرم. با استفاده از این اهرم باید تنها با پول خود به معامله بپردازید. اگر قصد دارید ۵۰ یورو خرید کنید یا بفروشید باید به همان میزان در حساب معاملاتی خود داشته باشید.

۱:۱۰– با استفاده از این اهرم، شما با داشتن ۱ دلار در حساب خود می‌توانید معامله‌ای به ارزش ۱۰ دلار انجام دهید. اگر ۱۰۰۰ دلار داشته باشید می‌توانید معامله‌ای به ارزش ۱۰ هزار دلار انجام دهید.

۱:۵۰– با استفاده از این اهرم می‌توانید به ازای هر دلار پولی که در حساب معاملاتی خود دارید، ۵۰ دلار معامله کنید. همچنین با داشتن ۲۰۰۰ دلار در حساب خود می‌توانید معامله‌ای به ارزش یک لات انجام دهید.

۱:۱۰۰– این اهرم متداول‌تری اهرم در معاملات فارکس است که هر دلار شما را تبدیل به ۱۰۰ دلار می‌کند. با استفاده از این اهرم، شما با داشتن ۱۰۰۰ دلار، می‌توانید یک لات معامله کنید.

۱:۲۰۰– این اهرم خطرناک به شما اجازه می‌دهد به ازای هر یک دلار در حساب معاملاتی‌تان، تا ۲۰۰ دلار معامله کنید. معامله‌گرانی که این اهرم را استفاده کنند با داشتن ۵۰۰ دلار در حساب معاملاتی خود می‌توانند یک لات معامله کنند.

۱:۴۰۰– اهرم معاملاتی بالای ۱:۴۰۰ به شما امکان می‌دهد به ازای هر دلار در حساب معاملاتی‌تان تا ۴۰۰ دلار معامله کنید. معامله‌گران می‌توانند با داشتن ۱۰۰۰ دلار در حسابی معاملاتی، به میزان ۴ لات معامله کنند.

بهترین لوریج (Leverage) در فارکس کدام است؟

هیچ سطح لوریج مناسبی برای همه وجود ندارد. انتخاب اهرم به خودتان، وضعیت اقتصادی، نیازها و استراتژی شما بستگی دارد. آنچه برای شما مفید است می‌تواند برای یک نفر دیگر مضر یا بلااستفاده باشد.
در صورتی که فرد ریسک پذیری هستید، می‌توانید از اهرم‌های بالا استفاده کنید. همچنین اگر یک معامله‌گر با سرمایه نه چندان قابل توجه و با ریسک‌پذیری پایین هستید می‌توانید از اهرم‌های پایین استفاده کنید.
همچنین ممکن است یک معامله‌گر ریسک‌های مازاد ناشی از اهرمی کردن سرمایه را دوست نداشته باشد و ترجیح بدهد بدون هیچ اهرمی معامله‌ کند. در این صورت تنها می‌تواند از پول نقد خود استفاده کند.

معامله در فارکس بدون اهرم

همانطور که پیشتر گفته شد، معامله‌گری بدون اهرم بدان معناست که شما تنها با پول خود معامله کرده و بروکر شما هیچ اهرمی به شما ارائه نمی‌کند.
بنابراین برای معامله با یک لات بر روی EUR/USD باید ۱۰۰ هزار دلار در حساب خود داشته باشید. به همین ترتیب برای معامله دو و سه لات بر روی همین جفت ارز باید بودجه‌ای به میزان ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار دلار داشته باشید.
مهم‌ترین نقطه ضعف معاملات در فارکس بدون لوریج، این است که شما توانایی معامله پایینی خواهید داشت چرا که هر فرد متوسطی توانایی پرداخت ۱۰۰ هزار دلار پول را ندارد تا بتواند سطح بودجه کافی برای معاملات را تامین کند. با این حال همه چیز در فارکس، زیاد بودن حجم معامله نیست. برخی از بروکرها به شما این امکان را می‌دهند تا با حساب‌های کوچک خود نیز به معامله بپردازید. برای این کار بروکرها کسری از یک لات به معامله‌گران ارائه می‌کنند.
یک مینی لات برابر با ۱۰ هزار واحد از ارز پایه است. این بدان معناست که یک معامله‌گر برای معامله یک مینی لات از جفت ارز GBP/USD بدون اهرم نیاز به داشتن حداقل ۱۰ هزار پوند در حساب معاملاتی خود است.
به همین ترتیب، یک میکرولات برابر با هزار واحد از ارز پایه است. شما برای معامله با یک میکرولات بدون استفاده از اهرم نیاز به داشتن هزار پوند در حساب معاملاتی خود هستید.

آیا می‌توانم بدون لوریج در فارکس معامله کنم؟

حال که اطلاعاتی در مورد اهرم و معامله در فارکس بدون اهرم، کسب کردید، زمان آن رسیده است که به سوالات دیگر بپردازیم. بدون شک شما بدون اهرم می‌توانید در فارکس خرید، فروش و سرمایه‌گذاری کنید اما باید پول لازم برای موجودی حساب خود را تامین کنید.
همانطور که گفته شد معامله با یک لات در فارکس نیازمند حداقل ۱۰۰ هزار دلار موجود در حساب فارکس شما است و مشتقات کوچک‌تر آن نیز نیاز به پول کمتری دارد.
مشتقات کوچک‌تر لات، فرصت معامله بدون اهرم و با پول کمتر را برای شما فراهم می‌کنید. با این حال یک سوال دیگر مطرح می‌شود. آیا معامله بدون لوریج ایده خوبی است؟

مزایای معامله بدون لوریج

هزینه پایین

از آنجا که شما از لحاظ مارجین یا اهرم، هیچ وجهی را از بروکر خود وام نمی‌گیرید، هیچ هزینه اضافی اعم از هزینه‌های روزانه، سود، یا هزینه‌های پنهان دیگر به بروکر خود پرداخت نمی‌کنید. شما تمام سود خود را بدست خواهید آورد بدون اینکه هزینه‌های اضافی از قبیل سوآپ شبانه بازده شما را کاهش دهند.
در صورت کسب یک درصد سود در معامله EURUSD حساب معاملاتی شما یک درصد سود کسب خواهد کرد و هیچ هزینه جانبی از شما دریافت نخواهد شد.
این مبحث زمانی حیاتی است که شما مقدار قابل قابل توجهی پول آماده سرمایه‌گذاری داشته باشید و بخواهید آنها را با کمترین هزینه معامله کنید.

ریسک کمتر برای کال مارجین شدن

وقتی بدون لوریج معامله می‌کنید، چه خوب و چه بد تنها با پول خود در حال معامله هستید و با تغییرات و نوسانات بازار، حساب شما چندان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. در حالی که با استفاده از اهرم زیاد یا به عبارت دیگر، استقراض بیش از حد، حساب شما به شدت تحت تاثیر نوسانات قرار می‌گیرد.
به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از لوریج، ضررهای شما چند برابر می‌شود. هنگامی که از اهرم ۱:۱۰۰ استفاده می‌کنید، اگر یک معامله با حجم یک لات باز کنید با ۵۰ پیپ حرکت در جفت ارز EUR/USD از ۱.۱۰۰۰ به ۱.۰۹۵۰، به میزان ۵۰۰ دلار از حساب شما کسر می‌شود.

شما آنچه را در اختیار دارید، سازمان‌یافته‌تر معامله می‌کنید

نه بیشتر و نه کمتر. اگر بدون لوریج به معامله بپردازید تنها به اندازه جیب خود معامله می‌کنید به این ترتیب، می‌توانید کنترل بیشتری بر روی امور مالی خود داشته باشید و برای آن برنامه ریزی کنید.
همچنین عدم استفاده از اهرم به شما امکان کنترل تمام درآمد و سرمایه را می‌دهد و در طولانی مدت به شما برای استفاده از یک چارچوب مطمئن کمک می‌کند.

معایب معامله بدون اهرم

نیاز به سرمایه خیلی بالا

مهم‌ترین نقطه ضعف معامله بدون اهرم، میزان سرمایه‌ی مورد نیاز برای معاملات و دستیابی به سود مناسب است. معامله‌گران برای سود بردن از حرکت قیمت در فارکس باید سرمایه زیادی داشته باشند، از این رو عدم استفاده از اهرم نیاز به سرمایه بسیار زیادی برای معاملات دارد.

کاهش سود احتمالی در معاملات

از آنجایی که از اهرم استفاده نمی‌کنید، سود بالقوه شما، به درصد اختلاف بین قیمت باز و بسته شدن معامله محدود می‌شود.
به عنوان مثال شما ۱۰۰۰ دلار بر روی EURUSD معامله می‌کنید. سپس این جفت ارز از ۱.۱۰۰۰ به ۱.۱۱۰۰ برسید، سود شما تنها یک درصد معادل ۱۰ دلار خواهد بود. از طرف دیگر، اگر از اهرم ۱:۱۰۰ استفاده کنید، می‌توانید از همین میزان تغییر تا ۱۰۰۰ دلار سود کسب کنید.

کاهش بازده متوسط ماهانه

گفته می‌شود معامله‌گران موفق در فارکس به طور ماهانه ۵ تا ۱۰ درصد سود می‌کنند. این سود، یک سود بسیار قابل توجه است با این حال عدم استفاده از اهرم می‌تواند این سود را کاهش دهد چرا که این درصد بازده، با توجه به معاملات مارجینال (معاملاتی که سرمایه‌اش از جای دیگر تامین شده است؛ برای مثال در فارکس با استفاده از اهرم، شما چندین برابر ئول خود را میتوانید معامله کنید)  و لوریج محاسبه شده است.
معامله‌گران فارکسی که از اهرم استفاده نمی‌کنند به طور متوسط بازدهی میانگین حدود ۰.۳ تا ۰.۵ درصد دارند. اگر شما با یک حساب هزار یا ده هزار دلاری معامله کنید، می‌بینید که پول زیادی در اختیار ندارید.

آیا باید در فارکس بدون لوریج معامله کنیم؟

متاسفانه هیچ پاسخ قاطعی وجود ندارد. همه اینها به موارد مختلفی از جمله وضعیت مالی و شخصی شما، میزان توانایی شما برای از دست دادن پول، روانشناسی، استراتژی معاملاتی و البته میزان تمایل به سرمایه‌گذاری توسط شما بستگی دارد.
معامله‌گرانی که مبلغ قابل توجهی سرمایه دارند، معامله بدون اهرم را ترجیح می‌دهند؛ در حالی که معامله‌گرانی که پول نقد زیادی ندارند، استفاده از اهرم را برای معاملات خود جذاب‌تر می‌دانند.
به طور خلاصه، معامله بدون لوریج یک ضعف قابل توجه دارد که آن محدودیت حجم پول قابل معامله شما است. از طرف دیگر، معامله بدون لوریج به معنای کاهش هزینه‌ها و سود منصفانه و منطقی است.
لوریج برای معاملات بد نیست. در واقع، استفاده از لوریج یک روش عالی برای کسب درآمد است به شرطی که مدیریت ریسک را به درستی انجام داده باشید. اما در کنار آن، ریسک بالاتری در معاملات وجود دارد که می‌تواند باعث گسترش زیان‌های شما شود.

منبع: forexpeacearmy


بیشتر بخوانید : نیروی خود ویرانگر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا