آموزش معامله اونس طلا (بخش اول)

عوامل موثر بر قیمت طلا و روش‌های معامله آن

آموزش معامله اونس طلا

طلا یکی از ارزشمند‌ترین کامودیتی‌های جهان است و به علت کاربردی که در ارز و جواهرات در طول تاریخ داشته است، همواره به عنوان یک دارایی امن مورد توجه بوده است. در مقاله آموزش معامله اونس طلا درمی‌یابید که طلا برای چه چیزی استفاده می‌شود، تاریخچه بازارها و نحوه عملکرد آن‌ها چگونه است، چه چیزی بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد و انواع روش‌های معامله اونس طلا چگونه است؟


بیشتر بخوانید: چگونه تقویم اقتصادی فارکس را بخوانیم؟


طلا چیست و چه کاربردی دارد؟

طلا به دلیل رنگ جذاب، قابلیت شکل‌پذیری و کمیاب بودن آن یک فلز ارزشمند به حساب می‌آید و در طول تاریخ مورد توجه بوده است. طلا در صنایعی از جمله: وسایل الکترونیکی و کامپیوتری کاربرد دارد ولی محبوبیت همیشگی آن در ساخت جواهرات و زیورالات می‌باشد. طلا به دلیل تمایل به حفظ یا افزایش ارزش خود در دوره‌های متلاطم بازار، همیشه به عنوان ابزار پولی و همچنین به عنوان دارایی امن مورد استفاده قرار گرفته است. هر اونس طلا معادل ۳۱٫۱۰۳۴۷۶۸ گرم است که بطور گسترده، طلا بر اساس هر اونس معامله می‌شود.

تاریخچه طلا و استفاده از آن به عنوان دارایی

برای هزاران سال، انسان‌ها ارزش بالایی برای طلا قائل شده‌اند. طلا نمایانگر واحد پولی بسیاری از تمدن‌های مشهور جهان مانند امپراطوری مصر باستان و روم بوده است. در دوران اخیر نیز (از اواخر قرن ۱۹ تا شروع جنگ جهانی اول) ارزش ارزها با مقدار مشخصی طلا برابری داشته است.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، اغلب اقتصاد‌های بزرگ دنیا در یک سیستم مالی مبتنی بر قیمت طلا عمل می‌کردند که به دلار امریکا گره خورده بود. این موضوع در سال ۱۹۷۱ زمانی پایان پذیرفت که ایالات متحده تصمیم بر توقف تراز دلار با کامودیتی‌ها کرد.

در حالی که این فلز ارزشمند دیگر به عنوان یک ارز رسمی شناخته نمی‌شود، ولی قیمت آن همچنان تاثیر بالایی در بازارهای مالی و اقتصاد‌های جهانی دارد.

چه چیزی بر قیمت اونس طلا تاثیر می‌گذارد‌؟

در آموزش معامله اونس طلا به عوامل موثر بر قیمت طلا میپردازیم.
عوامل تاثیر گذار بر قیمت طلا عبارتند از‌: ثبات، عرضه و تقاضا، تصمیمات بانک‌های مرکزی و حجم معاملات از طریق‌ ETFها

  • ثبات

طلا به عنوانِ ابزارِ مالیِ زیر بناییِ ارزهای جهان یک دارایی نسبتا مطمئن درنظر گرفته می‌شود. قیمت طلا در مواقع ناپایدار افزایش می‌یابد زیرا دولت‌ها و سرمایه‌گذاران به عنوان یک محافظ در برابر عدم اطمینان به آن متوسل می شوند. بالعکس، قیمت طلا معمولاً در مواقع پایدار کاهش می‌یابد، زیرا راه‌های سرمایه‌گذاری پر‌ریسک و بالقوه با سودآوری بیشتر، عملی می‌شوند.

  • تورم و بازده واقعی

طلا همبستگی منفی بسیار بالایی با بازده واقعی در اقتصاد دارد. بازده واقعی از بازده اسمی فعلی منهای نرخ تورم فعلی بدست می‌آید (به عنوان مثال، CPI). هنگامی که بازده واقعی کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاران به دنبال سایر طبقات دارایی برای سرمایه‌گذاری می‌گردند. طلا به طور معمول زمانی که بازدهی واقعی پایین است و تهدید تورم برای از بین رفتن سرمایه وجود دارد، دارایی منتخب برای سرمایه‌گذاران بوده است.

همبستگی منفی قیمت طلا و بازده واقعی آمریکا
همبستگی منفی قیمت طلا و بازده واقعی آمریکا

 

افزایش نرخ تورم که بازده واقعی سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش می‌دهد، محرک اصلی سرمایه‌گذاری‌ بر روی طلا و نقره است.

  • عرضه و تقاضا

طلا همچنین یک فلز بسیار ارزشمند در فرآیندهای صنعتی و تولیدی است. به عنوان مثال، یکی از موارد استفاده در هدایت بارهای الکتریکی کوچک در گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و تجهیزات پزشکی است.

در سال ۲۰۲۰، میزان طلای مورد استفاده در فناوری تقریباً ۸ درصد از کل تقاضای جهانی طلا را تشکیل می‌داد. جواهرات ۳۷ درصد و سرمایه‌گذاری‌ها تقریباً ۴۷ درصد از کل تقاضای طلا را تشکیل می‌دادند.

تقاضای بخش‌های مختلف برای طلا در سال ۲۰۲۰
تقاضای بخش‌های مختلف برای طلا در سال ۲۰۲۰

 

علاوه بر طلا، نقره نیز یک فلز صنعتی و سرمایه‌گذاری بسیار محبوب است.

محصولات با فناوری پیشرفته، مانند رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و تلفن‌ها، حدود ۲۰ میلیارد دلار طلا و نقره استفاده می‌کنند که مقدار نقره تقریباً ۲۵ برابر بیشتر از مقدار طلا است.

تنها حدود ۱۵ درصد از فلزات گرانبها مورد استفاده در این فناوری‌ها ترمیم و بازیافت می‌شوند، به این معنی که اگر شاهد پیشرفت عظیمی در روند بازیافت فلزات گرانبها نباشیم، مقدار کل طلا و نقره موجود از بین می‌روند.

در حالی که کاربردهای صنعتی محرک اصلی تقاضا برای نقره است، این فلز همچنین برای سرمایه‌گذاری (حدود ۲۰۰ میلیون اونس در سال ۲۰۲۰)، جواهرات (حدود ۱۵۰ میلیون اونس در سال ۲۰۲۰)، پنل‌های خورشیدی (کمی بیش از ۱۰۰ میلیون اونس) و عکاسی استفاده می‌شود(۲۷ میلیون اونس).

این بدان معناست که افزایش تولید اقتصادی و رونق تولید صنعتی منجر به حمایت از قیمت طلا و نقره می‌شود.

  • بانک‌های مرکزی

بسیاری از ذخایر طلای جهان توسط بانک‌های مرکزی در کشور‌های پیشرفته مانند اروپا و آمریکا شمالی کنترل می‌شوند. در نتیجه این بانک‌ها دارای قدرت زیادی در قیمت‌گذاری طلا هستند. اگر این بانک‌ها مقدار طلای خود را به طور ناگهانی (حتی به مقدار کم) افزایش و یا کاهش دهند، می‌تواند تاثیر زیادی بر ارزش طلا داشته باشد.‌ بنابراین بانک‌های مرکزی خود را به یک تعهد مشترک (‌هرچند غیر رسمی‌) برای جلوگیری از فروش گسترده که می‌تواند بازار‌های جهانی را بی‌ثبات کند‌، متعهد می‌دانند.

بیشتر بدانید: مقابله بانک های مرکزی با بیت کوین در سال 2022

 

  • صندوق‌های ETF

علی‌رغم اینکه انتظار می‌رود صندوق‌های قابل معامله (ETF) بیشتر از آنکه بر ارزش طلا تاثیر بگذارند، قیمت آن را منعکس ‌می‌کنند، خیلی از‌ EFT های بزرگ مقدار مشخصی طلای فیزیکی در اختیار دارند. در نتیجه ورودی و خروجی‌های حاصل از چنین EFT هایی می‌تواند با تغییر در عرضه و تقاضای فیزیکی طلا در بازار، قیمت آن را تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه طلا بر قیمت ارزها تاثیر می‌گذارد ؟

وقتی صحبت از رابطه طلا با ارز‌ها می‌شود، همبستگی آن با دلار آمریکا نکته اصلی صحبت است زیرا دلار امریکا همواره معیار قیمت‌گذاری طلاست. هنگامی که ارزش دلار امریکا بالا برود، قیمت خرید طلا برای سایر کشور‌ها گران‌تر می‌شود. این موضوع در نهایت باعث کاهش تقاضا می‌شود و به همین دلیل است که به طور کلی رابطه معکوسی بین دلار امریکا و قیمت طلا وجود دارد‌.

علاوه بر این موضوع، هنگامی که دلار آمریکا شروع به از دست دادن ارزش خود می‌کند، سرمایه‌گذاران طلا را به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن درنظر می‌گیرند که این موضوع به افزایش قیمت طلا کمک می‌کند.

نمودار زیر نشان دهنده رابطه معکوس بین شاخص دلار آمریکا و طلا است.

قیمت طلا در برابر شاخص دلار آمریکا
قیمت طلا در برابر شاخص دلار آمریکا

 

علاوه بر این، ارزش طلا با ارزش واردات و صادرات یک کشور مرتبط است. کشورهایی که طلا صادر می‌کنند یا به ذخایر طلا دسترسی دارند، با افزایش قیمت طلا، به دلیل افزایش ارزش کل صادرات کشور، شاهد تقویت ارزهای خود خواهند بود.

چگونه می‌توان اونس طلا را معامله کرد؟

چندین روش برای معامله طلا وجود دارد‌. می‌توان آن را به عنوان یک دارایی فیزیکی خریداری کرد، یا با استفاده از معاملات آتی و آپشن در بازار کالاها معامله کرد و یا از طریق صندوق قابل معامله در بورس یا ETF معامله کرد.

دلایل معامله طلا

معامله‌گران به دلایل زیر طلا را معامله می‌کنند‌:

  • یک سرمایه امن در مواقع تلاطم اقتصادی است، در واقع طلا ارزش خود را حفظ می‌کند‌ و در طول زمان بهای آن افزایش می‌یابد.
  • سرمایه‌گذاری در مواقعی که دلار آمریکا ضعیف می‌شود و محافظت در برابر تورم.
  • برای ایجاد پورتفو متنوعی از کامودیتی‌ها، سهام، اوراق قرضه و غیره.

مهمترین نکات مربوط به معامله اونس طلا

تعداد کمی از بازارهای دنیا، جذابیت و جاذبه تاریخی بازار طلا را دارند. در حالی که امروزه معامله‌گران گزینه‌های متعددی برای معامله دارند، از جمله ارزهای مختلف یا انواع دارایی‌ها یا مکان‌های مختلف، طلا از دیرباز به عنوان ابزاری جهت ذخیره ارزش بوده است که تقریباً از زمانی که انسان‌ها با یکدیگر معامله می‌کرده‌اند، علاقه سفته‌بازان  را برانگیخته است. در این مقاله، با بررسی استراتژی‌ها، نکات و تاکتیک‌های معامله طلا، کمی در این موضوع دقیق‌تر می‌شویم.

احتمالاً یکی از جنبه‌های بارز طلا، به ویژه در دراز‌مدت، رفتار چرخه‌ای آن است که به‌طور معمول برای این فلز ایجاد می‌شود و این پدیده جدیدی نیست. از آنجا که بازارها خود رفتار چرخه‌ای (ادواری) دارند (چرخه رونق و رکود)، طلا معمولا مشابه یکی از بازارها حرکت می‌کند، اگرچه ممکن است در همان لحظه، زمان‌بندی رفتار طلا با بازارهای دیگر متفاوت باشد. با نگاهی به قیمت طلا در ۴۵ سال گذشته، این امر کمی واضح‌تر می‌شود…

ادامه مقاله را در بخش دوم آموزش معامله اونس طلا مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید:چگونه در ۷ گام یک تریدینگ پلن (برنامه معاملاتی) بسازیم؟

بیشتر بخوانید: تحلیل های هفتگی اونس طلا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا