شاخص دلار (DXY)

USD Index

دلار برای دهه هاست که ارز اصلی سیستم مالی بین المللی میباشد. واحد پول بزرگترین اقتصاد جهان که دارای
بیشترین شناوری بازار(شناوری نقدینگی) در جهان میباشد. شاخص دلار یک راه ساده برای پیش بینی رشد
دلار در مقایسه با سایر ارزهای بین المللی است. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با محاسبات و ارتباط با دیگر
دارایی ها و علم اینکه چطور از آن استفاده کنیم، صحبت کنیم.

شاخص دلار آمریکا (USDX) ارزش دلار آمریکا را در مقایسه با یک سبد متشکل از 6 ارز بین المللی دیگر نشان
میدهد. این شاخص در سال
1973 با ارزشی برابر با 100 واحد عنوان شد و در بازار قراردادهای فیوچرز آمریکا
معامله می شد. شاخص دلار نشان دهنده یک میانگین وزنی هندسی از مقایسه دلار با
6 ارز زیر میباشد:


Euro (EUR)
Japanese yen (JPY)
British pound (GBP)
Canadian dollar (CAD)
Swedish crown (SEK)
Swiss franc (CHF)


و همانطور که در تصویر مشاهده می شود یورو با داشتن 57.6 درصد بیشترین وزن را در این شاخص دارد.
تا سال
1998 مارک آلمان بزرگترین شریک در شاخص دلار بود (در آن زمان تعداد این ارزها 10عدد بود) و در حدود 21درصد از این شاخص سهم داشت تا زمانیکه یورو با 57.6 درصد سنگین ترین وزن در این شاخص را به خودش اختصاص داد. این شاخص در سال 1999 و با معرفی یورو به عنوان واحد پول اروپا بازنگری شد و از تعداد 10 ارز به 6 ارز کاهش یافت و وزن آنها نیز مورد بازنگری قرار گرفت و به یورو بیشترین وزن داده شد. در تصویر بالا وزن هریک از ارزهایی که در شاخص دلار قرار دارند بر حسب درصد عنوان شده است . 

به شاخص وزنی-حجمی دلار (Volume-Weighted USDX) ، شاخص گستره (Broad Index) نیز گفته می شود که به عنوان یک شاخص جایگزین و دقیق شناخته می شود.
فدرال رزرو (بانک مرکزی دولت فدرال آمریکا) در سال
1988 آنرا محاسبه کرد و در محاسبه دلار را با تعداد قابل توجهی بیشتر از محصولات مورد مقایسه قرار داد ولی وزن ارزها بستگی به حجم بخصوص در صادرات و واردات دارد. به همین دلیل یوان چین که در شاخص دلار در نظر گرفته نمی شود در این شاخص در کنار یورو بیشترین وزن را به خود اختصاص می دهد

نوسانات تاریخی:

شاخص دلار یک ابزار بسیار عالی برای آنالیز میباشد. به این خاطر که در یک لحظه قدرت و یا ضعف دلار را در مقایسه با شش ارز قدرتمند متوجه می شوید و بررسی میکنید. به این صورت که اگر این شاخص صعودی بود نشان دهنده این است که دلار در مقابل این شش ارز قوی‌تر شده است و یا در حال قوی‌تر شدن است و اگر این شاخص نزولی بود  سیگنال ضعیف شدن دلار در مقایسه با آنها میباشد و به این ترتیب برای تحلیل گران یک چشم انداز از وضعیت دلار و همینطور این شش ارز در مقایسه با هم بوجود می آید.

در چارت فوق نوسانات شاخص دلار را در دهه گذشته مشاهده می کنید. برجسته ترین و مهمترین اتفاق در تاریخ این شاخص مربوط به ترکیدن حباب کالاهای با ارزش (Commodities) در سال 1980 می شود .این مسئله بطور کلی به دلار نسبت داده می شود که در این سالها یک کف ایجاد کرد و سپس ظرف پنج سال بعد به دو برابر آن واحد رسید. مابین سالهای 1985 تا 1995 شاخص دلار یک فاز افت قابل توجه را نشان میدهد و پس از آن در تابستان 2001 یک رشد 50درصدی و قوی شدن دلار را نشان می دهد.
سیاست رو به رشد بانک مرکزی آمریکا(فدرال رزرو) باعث یک نزول تا محدوده 72 واحد در سال 2008شد و تشدید بحران مالی جهانی تنها ظرف چند ماه این شاخص را به سمت 90 واحد پرتاب کرد. محدوده ای که در آن مدتی آرام گرفت و تثبیت شد و در اواخر سال 2014 مجدداً روند افزایشی خود را از سر گرفت .

ابزاری قابل معامله:

معامله گرانی که می خواهند شاخص دلار را خرید و فروش کنند، می توانند به راحتی اینکار را انجام دهند.شاخص دلار در بازار فیوچر در حدود 20سال است که مورد معامله قرار می گیرد که از روز دوشنبه تا جمعه و از ساعت 2صبح تا 23 و از سال 2007 بصورت الکترونیکی انجام می شود. هر واحد از شاخص دلار نشان دهنده 1000دلار است و کوچکترین واحد 1تیک است که نشان دهنده 5دلار می باشد.

مهمترین ارز:

دلار آمریکا مهمترین ارز جهان میباشد که بخاطر سایز اقتصاد، نقدینگی موجود در بازارهای مالی و یا جایگاه بخصوص بانک مرکزی آمریکا می باشد. البته باید اشاره کرد که آمریکا سرگروه و پیشرو اقتصاد جهان است ولی اقتصاد چین هم به سرعت در حال پیشرفت و نفوذ می باشد و بعید به نظر نمی رسد که این جایگاه به زودی در آینده تغییر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا