مشهورترین پلتفرم‌های سوشیال تریدینگ(بخش اول)

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی

برترین شبکه‌ها و پلتفرم‌های معاملات اجتماعی (سوشیال تریدینگ) برای معامله‌گران فارکس

یکی از داغ‌ترین سوژه‌ها در فضای بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری‌های شخصی ظهور شبکه‌های معاملاتی اجتماعی (social trading) بوده‌است. این صنعت با رشد چشمگیری همراه بوده به‌ نحوی که بسیاری از این شبکه‌ها برای جذب کاربران به پلتفرم خود با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در این مقاله، می‌خواهیم بهترین پلتفرم‌های اجتماعی در زمینه معاملات را به همراه، ویژگی‌ها و مزایای اصلیشان معرفی کنیم تا به شما در روند ارزیابی آن‌ها کمک کنیم. در این مقاله سعی شده در مورد گزینه‌های مختلفی که این پلتفرم‌ها در زمینه معاملات اجتماعی در دسترس شما قرار می‌دهند، راهنمایی کاملی انجام دهیم.

شبکه معاملات اجتماعی eToro

eToro  شناخته شده‌ترین و پیشرفته‌ترین پلتفرم “کپی معامله” (copy trading) در بازار است. برای کاربرانی که تصمیم دارند به جمع معامله‌گران اجتماعی eToro بپیوندند، گزینه‌های مختلفی وجود دارد. اگر به آنها ملحق شوید، در بین ۱۷۵۰۰۰ معامله‌گر دیگر خواهید بود که از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

در اینجا شما می‌توانید در حساب خود معامله کنید مانند سایر کارگزاران‌، با سایر معامله‌گران تعامل داشته باشید، سایر معامله‌گران را در شبکه دنبال کرده و تحلیل‌های آنان را کپی کنید و حتی سیگنال‌هایی را برای کسب پورسانت، بر اساس فعالیت دنبال کنندگان (followers) خود ارائه دهید.

فناوری ‌کپی معامله‌ی آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا با سایر معامله‌گرانِ باتجربه معامله کنید در حالی‌که امکانات مدیریت معامله را می‌توانید متناسب با پارامترهای ریسک خود تنظیم کنید. ویژگی‌های معامله اجتماعی eToro شامل یک ابزار جستجوی پیشرفته، تجزیه و تحلیل آمار معاملات معامله‌گر و معیارهای پیشرفته فیلترینگ است.

یکی از جنبه‌های پلت فرم “کپی معامله” eToro  که بسیار مفید است، توانایی اختصاص دادن مقدار مشخصی از دارایی‌تان به هر معامله‌گری است که شما علاقه‌مند به کپی کردن از او هستید. ضمناً محدودیت‌های مشخصی در مورد مبلغی که می‌توانید به یک معامله‌گر اختصاص دهید وجود دارد. در حال حاضر این میزان، حداکثر ۴۰٪ است و به عنوان معیار خوبی برای تازه‌کارانی می‌باشد که در صورت درنظر نگرفتن مزایای ایجاد تنوع‌سازی در پورتفوی شخصیشان در بین چندین معامله‌گر می‌تواند مفید واقع شود.

به عنوان یک کاربر eToro‌، شما توانایی مشاهده کارایی کامل معامله‌گرانی را که می‌خواهید از آنها کپی کنید، دارید. به طور معمول عمر این داده‌ها تقریباً به یک سال یا بیشتر از آن باز می‌گردند. در گزارش عملکردیِ هر معامله مواردی از جمله تاریخ بازکردن و بسته شدن معامله، نقاط ورود و خروج، سود یا زیان کل معاملات و سایر داده‌های مربوط ذکر شده است.

یکی دیگر از مزایای موجود در کپی کردن معاملات در پلت فرم eToro این است که فقط کاربرانی که دارای یک حساب معاملاتی واقعی و لایو (حسابی با پول واقعی) هستند، مجاز به ارائه سیگنال‌های خود برای کپی شدن هستند. اگر می‌خواهید سیگنال‌های معاملاتی سایر معامله‌گران را کپی کنید، این امر اطمینان مضاعفی را برای کپی کردن سیگنال‌ها فراهم می‌کند. دانستن اینکه یک معامله‌گر مشخص به جای ارسال سیگنال از یک حساب دمو (آزمایشی)، در واقع با پول واقعی خود معامله می‌کند و نسبت به سود و زیان آن مسئول است. این ویژگی، تمایز مهمی است که eToro را از بسیاری از پلتفرم‌های رقیب جدا می‌کند.

بنابراین ممکن است شما بپرسید که برای کسانی که سیگنال‌ها و تحلیل‌های خود را به دیگران ارائه می‌دهند که آن‌ها از روی آن کپی کنند، چه سودی دارد؟ در مرحله اول، eToro  از اصطلاح سرمایه گذار محبوب (Popular Investor) برای توصیف معامله‌گران برتر خود که در این برنامه شرکت می‌کنند، استفاده می‌کند.

برای تبدیل شدن از یک معامله‌گر ساده به عنوان یک سرمایه گذار محبوب، شرایط خاصی وجود دارد که باید رعایت شود. کسانی که در این رده طبقه بندی می‌شوند، توانایی کسب درآمد از افرادی که معاملات آن‌ها را کپی می‌کنند، دارند. سرمایه گذار محبوب بسته به سطحی که در آن قرار می‌گیرد، می‌تواند درصد ثابتی بصورت ماهانه از درآمد حاصل از معامله‌گری توسط eToro یا ۲٪ از دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) را به دست آورد.

برای کسانی که مایل‌اند پلتفرم eToro را بدون افتتاح حساب معاملاتی واقعی امتحان کنند، این گزینه وجود دارد که یک حساب آزمایشی (دمو) باز کنند و عملکرد کامل پلتفرم معاملات اجتماعی (سوشیال تریدینگ) آنها را آزمایش کنند. نکته حائز اهمیت این است که هیچ محدودیتی در حساب آزمایشی وجود ندارد و می‌توانید از آن برای مدت زمان دلخواه استفاده کنید.


شبکه معامله اجتماعی MyDigiTrade

MyDigiTrade یک شبکه معامله اجتماعی محبوب است که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شده است. برای دسترسی به ویژگی‌های کپی معامله MyDigiTrade‌، به یک حساب در یکی از کارگزاران همکار آن‌ها احتیاج دارید و سپس حساب کارگزاری خود را به پلتفرم کپی معامله MyDigiTrade متصل می‌کنید. در حال حاضر ۱۴ کارگزار وجود دارد که توسط MyDigiTrade پشتیبانی می‌شوند. معامله‌گران این امکان را دارند که قبل از راه اندازی حساب واقعی، از یک حساب دمو (آزمایشی) در پلتفرم MyDigiTrade استفاده کنند. نسخه دمو کاملاً کاربردی است اما به یک بازه ۳۰ روزه محدود می‌شود.

از آنجا که شما از کارگزار موردنظر خود، در شبکه پشتیبانی شده آن‌ها استفاده می‌کنید، اسپردها(spread) از یک کاربر به کاربر دیگر متفاوت خواهد بود. همانند eToro‌، معامله‌گرانی که سیگنال‌های خود را به دیگران ارائه می‌دهند از MyDigiTrade درآمد کسب می‌کنند. ‌MyDigitrade ‌درآمد خود را از طریق اضافه کردن مقدار ثابتی به اسپرد کارگزار به‌عنوان بخشی از ساختار کارمزد آن‌ها به دست می‌آورد.

پلتفرم معامله اجتماعی MyDigiTrade به شما این امکان را می‌دهد تا آمار عملکرد ارائه دهندگان سیگنال (signal provider) را به طرق بی‌شماری مشاهده و مرتب سازی کنید. آنها سیستم انحصاری رتبه بندی MDT را ارائه می‌دهند که معیارهای آماری مختلف را تحلیل می‌کند و معامله‌گران را از بالاترین به پایین‌ترین نرخ ارزیابی می‌کند.

همانند سایر برنامه‌های مشابه، کاربر می‌تواند با ارزیابی داده‌هایی مانند کل پیپ‌های به دست آمده، حداکثر افت سرمایه، میزان رشد در ماه، تعداد کل معاملات انجام شده، مدت زمان باز بودن معاملات و سایر موارد مرتبط، عملکرد گذشته معامله‌گران را ارزیابی کند. اگر کسی هستید که ترجیح می‌دهد این داده‌ها را در قالب اکسل بررسی کنید، در این صورت توانایی دانلود داده‌ها در قالب فرمت .csv را نیز خواهید داشت.

DigiTrade چندین گزینه مدیریت سرمایه را برای انتخاب ارائه می‌دهد. یک معامله‌گر می‌تواند درصد ثابتی از کل دارایی یا یک حجم ثابت با تنظیم خودکار را برای مدیریت سرمایه خود ایجاد کند. یک ویژگی جالب در برنامه معاملات اجتماعی (سوشیال تریدینگ) آن‌ها، توانایی کاربر در انتخاب استراتژی‌های معاملاتی با بدترین عملکرد و شروع معاملات در جهت مخالف سیگنال‌های این استراتژی‌ها است. به عنوان مثال، اگر استراتژی A و استراتژی B جزو ضعیف‌ترین عملکردها هستند، پس یک معامله‌گر در پلتفرم می‌تواند به طور خودکار معاملات خود را در جهت مخالف آن استراتژی‌ها آغاز کند. وقتی این استراتژی‌های ضعیف، فروش را شروع می‌کنند، این امر باعث ایجاد یک خرید در حساب شما می‌شود و بالعکس.

برخلاف eToro  که فقط معامله‌گرانی که با حساب لایو و پول واقعی معامله می‌کنند، مجاز به ارائه سیگنال های خود هستند، MyDigiTrade چنین محدودیتی را برای ارائه دهندگان سیگنال در شبکه سرمایه‌گذاری معامله کپی خود اعمال نمی‌کند. به همین ترتیب، ممکن است کیفیت ارائه دهندگان سیگنال در DigiTrade با استانداردهای eToro مطابقت نداشته باشد


 

شبکه معامله اجتماعی Ayondo

Ayondo ‌یک پلتفرم اجتماعی (سوشیال تریدینگ) معتبر معامله و کپی است که در سال ۲۰۰۸ تأسیس شده است. آنها توسط FCA انگلستان رگوله می‌شوند و حساب‌های مشتری در بانک‌های سطح اول به صورت تفکیک شده نگه داشته می‌شود. Ayondo در تلاش است تا فاصله بین سرمایه‌گذاران خرد و معامله‌گران سطح بالا را کم کند. آنها مجموعه‌ای از ابزارهای معاملاتی شامل بیش از ۲۵ جفت ارز، قراردادهای CFD‌، کریپتوکارنسی‌ها، فلزات گران‌بها، شاخص‌های سهام و سهام شرکت‌ها را ارائه می‌دهند. به همین ترتیب، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به انبوهی از ابزارهای مختلف معاملاتی دسترسی دارند.

معامله‌گران زیادی وجود دارند که در پلتفرم خود به خوبی شناخته شده‌اند که توانسته‌اند با گذشت زمان، بازدهی خوبی داشته باشند. معامله‌گرانی که مایل به معامله با این معامله‌گران سطح بالا هستند می‌توانند معیارهای مختلفی برای تنظیم حجم معاملات، سطح ریسک و سایر موارد بر اساس نیازهای خود را تعیین کنند.

از مشتریانی که در Ayondo فعالیت می‌کنند، در ازای معاملات انجام شده کارمزد دریافت نمی‌شود، بلکه کمسیون Ayondo ‌از طریق اندازه اسپرد موجود در ابزارهای مورد معامله دریافت می‌شود. نکته‌ای که در مورد Ayondo جالب است این است که آن‌ها، به مشتریان جدیدی که حساب خود را از کارگزاری فعلی خود به کارگزاری آن‌ها انتقال دهند، جایزه نقدی ارائه می‌دهند.

در مورد ارائه دهندگان سیگنال، سطوح مختلفی وجود دارد که آن‌ها می‌توانند با پیشرفت در Ayondo به آن سطوح دست پیدا کنند. هرچه عملکرد ارائه دهنده سیگنال بهتر باشد، به سطح بالاتری نیز دست پیدا می‌کند. بارزترین مزیت بالارفتن در این رتبه بندی‌ها این است که ارائه دهنده با سطح بالاتر، از ساختار جبران خسارت (compensation structure) بهتری برخوردار خواهد شد.

کسانی که علاقه‌مند به پیوستن به Ayondo و شروع به کپی کردن معامله‌گرانِ درجه یک هستند، می توانند با حداقل موجودی ۱۰۰ دلار برای افتتاح حساب اقدام کنند. Ayondo بزرگ‌ترین پلتفرم معاملات اجتماعی (سوشیال تریدینگ) در جهان نیست، اما به نظر می‌رسد یک گزینه عالی برای علاقه‌مندان به یک پلتفرم معتبر است که مانع کمتری برای ورود به سیستم “کپی معامله” را دارد و دسترسی به تعداد زیادی از شرکای معاملاتی را برای کپی کردن سیگنال‌ها فراهم می‌کند.


 

شبکه معامله اجتماعی (سوشیال تریدینگ) داروینکس (Darwinex)

داروینکس یک شبکه معامله اجتماعی مستقر در انگلستان است که در سال ۲۰۱۲ تأسیس و توسط FCA رگوله شده است. داروینکس در ابتدا مدیریت دارایی انجام می داد. ولی با گذشت زمان، تمرکز خود را به مدل معامله کارگزاری فارکس در “کپی معامله” تغییر داده است.

در حال حاضر بیش از ۱۱۰۰ استراتژی در شبکه مبادله داروینکس وجود دارد که معامله‌گران و سرمایه گذاران می‌توانند برای ساخت یک سبد دارایی (portfolio) سفارشی در حساب داروینکس خود به آن‌ها دسترسی داشته باشند. ارائه دهندگان استراتژی از پلتفرم Metatrader 4 برای تولید سیگنال استفاده می‌کنند.

مدل قیمت گذاری در داروینکس بر اساس مدل متغیر اسپرد و کمیسیون است. به نظر می‌رسد هزینه‌های نهایی آنها با سایر رقبای اصلیشان یکسان باشد. اما علاوه بر هزینه‌های معاملاتی، از سرمایه گذاران و معامله‌گرانی که از Darwinex برای کپی‌برداری از استراتژی‌های داخل شبکه استفاده می‌کنند، به طور فصلی ۲۰٪ هزینه عملکردی دریافت می‌شود.

توجه به این نکته مهم است که این هزینه عملکردی بر اساس رسیدن به یک سطح مشخص است. اساساً این بدان معناست که سود یک معامله‌گر باید به سطح مشخصی برسد یا از آن عبور کند تا هزینه عملکردی دریافت شود.

اگر به دنبال پردازش اطلاعات هستید، ابزارهای زیادی برای کار با پلتفرم Darwinex خواهید داشت. ده‌ها پارامتر و متغیر وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را مطالعه و مرتب کنید تا بهترین استراتژی یا استراتژی‌های مطابق با معیارهای از پیش تعیین شده خودتان را پیدا کنید.

معامله‌گران می‌توانند پلت فرم Metatrader 4 یا پلتفرم اختصاصی مبتنی بر وب داروینکس را نیز انتخاب کنند. پلتفرم تحت وب با یک طراحی ساده و مینیمالیستی بر روی HTML 5 ساخته شده که از نظر بصری نیز جذاب است. این سیستم درعین‌حال سبک است و کاربر قادر به استفاده آسان از آن است.

در داشبورد داروینکس شما می‌توانید پارامترهای مدیریت ریسک را برای استفاده با هر استراتژی که دنبال می‌کنید، به صورت سفارشی تنظیم کنید. داروینکس تجربه حرفه‌ای “کپی معامله” را ارائه می‌دهد و می‌تواند برای معامله‌گران تازه کار و حرفه‌ای سودمند باشد.

چیزی که در این پلتفرم معامله اجتماعی موردنظر است، عدم وجود حساب‌های معاملاتی دستی (self-directed) است. برخلاف بسیاری از رقبای خود که هم معامله کپی و هم گزینه‌های معاملات دستی را ارائه می‌دهند، داروینکس همچنان بر ارائه معامله اجتماعی به عنوان اصلی‌ترین محصول خود تمرکز دارد.


 

شبکه معامله اجتماعی Tradeo

Tradeo  یک شبکه اجتماعی محبوب برای معامله‌گران فارکس است که در سال ۲۰۱۲ آغاز به کار کرد. در ابتدا این شبکه کاملاً به عنوان یک شبکه “کپی معامله” راه اندازی شد، اما به سرعت خدمات خود را به‌صورت “پردازش مستقیم” از طریق شرکت های کارگزاری گسترش داد.

برای افتتاح حساب در Tradeo نیاز به واریز حداقل ۲۵۰ دلار است. مراحل ثبت نام آن نسبتاً آسان است. پس از ارائه اسناد موردنیاز حساب شما ظرف یک یا دو روز فعال می‌شود. یک مزیت اضافه شده در اینجا، به شما امکان داشتن یک مدیر حساب می‌دهد که می‌تواند به شما در استفاده و آشنایی با پلتفرم معاملاتی کمک کند.

Tradeo بیش از ۱۵۰ ابزار معاملاتی را برای انتخاب ارائه می‌دهد، از جمله بیشتر جفت ارزهای فارکس و انواع CFDها. پلتفرم اجتماعی آنها رابط “معامله‌گر شبکه‌های اجتماعی” (Social Web Trader) نام دارد که می‌توانید در آن با سایر معامله‌گران دیگر تعامل داشته باشید و تنظیمات سفارشی خود را برای برقراری ارتباط با آن‌ها اعمال کرده و معامله‌گران باتجربه‌تری را در پلتفرم دنبال کنید.

در داشبورد پلتفرم معاملات اجتماعی Tradeo، یک بازخورد (feed) اجتماعی پیدا خواهید کرد که در آن می‌توانید پیام‌ها و سیگنال‌های ارائه شده توسط سایر معامله‌گران Tradeo را پیدا کنید. شما همچنین یک صفحه برای بازخوردهای معاملاتی خواهید داشت که در آن می‌توانید معاملات واقعی انجام شده توسط سایر معامله‌گران را مشاهده کنید و از آنجا می‌توانید معاملات کسانی را که در قسمت stream ارسال شده است را کپی کنید. علاوه بر این یک صفحه چت (Chat) و اخبار اجتماعی را نیز مشاهده خواهید کرد.

کپی کردن معاملات سایر معامله‌گران در این بستر بسیار آسان است و محدودیت‌های کمی در مورد تعداد افرادی که می‌توانید دنبال کنید وجود دارد. برخلاف بسیاری از پلتفرم‌های اجتماعی (که امکان “کپی معامله” را فراهم می‌کنند)، وقتی که دیگران معاملات ارائه دهندگان استراتژی را دنبال می‌کنند، به ارائه دهندگان چیزی پرداخت نمی‌شود. این امر می‌تواند کاملاً مثبت تلقی شود زیرا ارائه دهندگان سیگنال صرفاً انگیزه پولی برای صدور سیگنال‌های معاملاتی ندارند.

با این وجود، این امر روی دیگری هم دارد، زیرا ارائه دهندگان موفق می‌خواهند از مدل‌های معاملاتی اختصاصی خود سودی به دست اورند، در نتیجه ممکن است به دنبال راه دیگری برای سود باشند. و نهایتاً کیفیت معامله‌گرانی که می‌توانید معاملات آنها را کپی کنید ممکن است نسبت به سایر پلتفرم‌های رقیب پایین باشد.

Tradeo به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا معامله‌گران را با استفاده از متغیرهای مختلف دسته بندی و طبقه بندی کنند. به عنوان مثال می‌توانید معامله‌گران را با استفاده از گزینه‌های زیر جستجو کنید – معامله‌گران برتر، بیشترین دنبال کنندگان، پرریسک‌ترین‌ها، کم ریسک ترین ها و توصیه شده برای شما.

هزینه‌های استفاده از خدمات آنها، در اسپردها لحاظ می‌شوند. به طور متوسط​​، به نظر می‌رسد اسپرد پیشنهادی Tradeo کمی بیشتر از سایر رقبای خود است و در آخر لازم به ذکر است که ویژگی “کپی معامله” خودکار دیگر در این پلتفرم موجود نیست.


 

“مطالعه بخش دوم مشهورترین پلتفرم‌های سوشیال تریدینگ”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا